راهنماي تشخيص زعفران اصل با تقلبي...
روستاي موسيرز
آشنايي با روستاي موسيرز

سایت علی فرزانه پور

 

قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده در معرض تقلب های زیادی قرار گیرد. زعفران از پرچم گل های گیاه آن تهیه می شود که معمولاً رنگ گرده های آن زرد، قرمز ارغوانی و قرمز نارنجی است که به سادگی از پرچم جدا می شود و این ویژگی کمتر در سایر گیاهان مشاهده می گردد.

راه شناسایی زعفران تقلبی :

روش اول : ریشک ذرت مستقیم ولی پرچم زعفران انحنا دارد .

روش دوم : تکه‌های زعفران را روی شعله گاز بوتان قرار داده در این حالت زعفران خالص به رنگ بنفش یا نارنجی در می‌آید که به پتاسیم آن مربوط می‌شود. اما در مورد زعفران تقلبی رنگ زرد ایجاد می‌شود.

روش سوم : اگر تارهای زعفران را بین كاغذ كاهی ( كاغذ روزنامه) بگذاریم و كمی فشار دهیم نباید لكّه چربی باقی بگذارد. اگر چنین باشد به احتمال قوی آن زعفران تقلّبی است.

نحوه نگهداری زعفران : زعفران بویژه بعد از آسیاب شدن باید دور از نور و رطوبت و در جام شیشه‌ای نگهداری شود.زیرا با توجه به این که اسانس (مواد معطر ) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگه داری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزهٔ آن کاسته می‌‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌‌رود.

یك توصیه بهداشتی : در زمان خرید زعفران به نوع بسته بندی و مشخصات درج شده بر روی بسته ها از جمله داشتن شماره پروانه ساخت و بهره برداری از وزارت بهداشت و درمان ، تاریخ تولید و انقضاء و آدرس كارخانه تولید كننده توجه نمایید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 24 دی 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر فرزانه پور